Johan Molander: En osannolik familjehistoria

Johan Molander â€“ Axess 7/2019

I Sista tÄget till Moskva ger René Nyberg en fascinerande bild av judiskt liv i Ryssland och Centraleuropa.

Den finlĂ€ndske diplomaten RenĂ© Nyberg, som bland annat har varit ambassadör i Moskva och Berlin, beskriver i boken Sista tĂ„get till Moskva (övers. Geo Stenius, Förlaget M) en osannolik familjehistoria. Med denna som utgĂ„ngspunkt mĂ„lar han upp sĂ€llan beskrivna delar av finskt, ryskt/sovjetiskt och centraleuropeiskt förflutet.

I det ryska kejsardömet hade judar efter avslutad militÀrtjÀnst rÀtt att bosÀtta sig pÄ den plats, dÀr de hade avslutat sin tjÀnstgöring. Detta erbjöd en möjlighet att leva utanför det judiska bosÀttningsomrÄdet, som begrÀnsade sig till delar av vad som idag Àr Polen, Litauen och Ukraina. SÄ var fallet med Meier Tokazier, som i början pÄ 1900-talet blev en framgÄngsrik affÀrsman i Helsingfors. Han blev Àven den morfar René Nyberg aldrig fick trÀffa.

NÀr en av Tokaziers döttrar förÀlskade sig i den finlÀndske Bruno Nyberg sÀndes hon först till sina farbröder i Riga, dÀr hon enligt faderns förhoppningar hade goda utsikter att trÀffa en judisk man. Hon ÄtervÀnde dock till Helsingfors, hemligen förlovad med sin finlÀndske kavaljer. NÀr de tvÄ gifte sig 1937 underrÀttades fadern med ett telegram. Fadern sökte fÄ henne hÀktad för en pÄstÄdd förskingring och det hela utmynnade i att han dömdes till ansvar för bland annat falsk angivelse. En fullstÀndig brytning skedde med hennes förÀldrahem. NÀr hon konverterade till den finska lutherska kyrkan lÀt fadern dödförklara henne och lÀsa kaddish i Helsingfors synagoga.

Det Ă€r gripande att lĂ€sa hur RenĂ© Nyberg, som dĂ„ var ambassadör i Berlin, vid den 96-Ă„riga moderns död lĂ€t lĂ€sa kaddish för henne i en synagoga i MĂŒnchen, trots att han sjĂ€lv Ă€r lutheran. Han hade först i tonĂ„ren fĂ„tt reda pĂ„ sitt judiska modersarv och hade inte förstĂ„tt varför han aldrig trĂ€ffade sin morfar och sina kusiner och varför man undvek varandra i Helsingfors gatuvimmel. Nyberg kallar moderns familjs utstötning av henne för ”ett hedersmord i 1930-talets Helsingfors”, dock utan dödlig utgĂ„ng.

Familjen Tokazier kom att vara vida spridd. Nyberg har uppspĂ„rat slĂ€ktingar i Leningrad/Sankt Petersburg, Riga, Israel och New York. MĂ„nga försvann i Förintelsen. MĂ€rkligast Ă€r mĂ„hĂ€nda det öde som moderns kusin Masja i Riga genomlevde. Hon var pianist och gifte hon sig med violinisten Josef Jungman. De levde ett angenĂ€mt borgerligt liv i Riga, med en stor vĂ„ning i sin egen fastighet och med en magnifik BlĂŒthner-flygel. Den sovjetiska ockupationen 1939 orsakade kaos och osĂ€kerhet. Borgerliga element deporterades, egendom konfiskerades. NĂ€r tyskarna nĂ€rmade sig efter krigsutbrottet pĂ„ östfronten hĂ€lsades de inte bara som befriare av mĂ„nga letter utan Ă€ven mĂ„nga judar trodde att de inte kunde bli vĂ€rre Ă€n ryssarna. Minnen levde kvar frĂ„n första vĂ€rldskriget, dĂ„ Kaiserns Tyskland betraktat judarna som en delvis tysktalande och dĂ€rmed en, i förhĂ„llande till ryssarna, civiliserad befolkningsgrupp. För övrigt var Kaiser Wilhelm II det första statsöverhuvud som tog emot sionismens grundare Theodor Herzl.

Masja och Josef förstod dock att den tyska ockupanten denna gĂ„ng skulle vara av helt annat slag. Flertalet i deras familj stannar kvar i Riga och mördas samma Ă„r 1941. SjĂ€lva lyckas de ta sista tĂ„get till Moskva, dĂ€rav bokens titel. De hamnar dock inte i Moskva utan pĂ„ en kolchos i Kazachstan, dĂ€r de plockar vattenmeloner. Efter krigsslutet Ă„tervĂ€nder de till ett tomt och öde Riga. Av 95 000 lettiska judar överlevde 5 000 den nazistiska ockupationen. Även den icke-judiska befolkningen hade Ă„derlĂ„tits genom krig, flykt och deportation. Masja och Josef kan dock Ă„teruppta sin musikaliska verksamhet och flytta in i en liten del av sin gamla vĂ„ning, som har förvandlats till en kommunalka.

Den sovjetiska antisemitismen förgiftar dock deras liv och 1969 ansöker de om utresa till Israel.Efter tvĂ„ Ă„rs vĂ€ntan, utstötta och arbetslösa som refuseniks, beviljas plötsligt deras ansökan. De fĂ„r tvĂ„ veckor pĂ„ sig. Den Ă€lskade flygeln, som har överlevt krig och ockupation, sĂ€ljs. Israel blev dock en besvikelse. Även en framstĂ„ende violinist som Josef kunde inte fĂ„ arbete och han försjönk i grubblerier och depression. Det gick tretton nyinflyttade ryska violinister pĂ„ dussinet i Israel. Den beslutsamma Masja finner en utvĂ€g: de flyttar till Berlin och blir tyskar. Enligt Förbundsrepublikens lagstiftning kunde han betraktas som volksdeutsch.

Nybergs bok innehÄller inte bara en omfattande slÀkthistoria, med flera mÀrkliga detaljer och öden, utan ger Àven intressanta och tankevÀckande utblickar och reflexioner om judisk historia i Tyskland, Centraleuropa, Baltikum och sÀrskilt Ryssland. Av speciellt intresse för oss i Sverige Àr beskrivningen av den lilla judiska folkgruppen i vÄrt grannland Finland.