Search
Generic filters
Filter by category
Select all
Text
Video
Audio
[svg-flag-image flag="gb" size="20" size_unit="px" inline="true"] English
[svg-flag-image flag="fi" size="20" size_unit="px" inline="true"] Suomi
[svg-flag-image flag="se" size="20" size_unit="px" inline="true"] Svenska
[svg-flag-image flag="de" size="20" size_unit="px" inline="true"] Deutsch
[svg-flag-image flag="ru" size="20" size_unit="px" inline="true"] Pусский
[svg-flag-image flag="pl" size="20" size_unit="px" inline="true"] Polskie
[svg-flag-image flag="lv" size="20" size_unit="px" inline="true"] Latvijas

Kaappareita ja piraatteja

Ensikommentit Ryanairin koneen pakottamisesta Minskiin loivat käsitesekaannuksen. Kaappauksen ja piratismin (merirosvous) ero on historiallisesti selvä.


Ruotsi turvautui Suuressa Pohjan sodassa menestykselliseen kaapparitoimintaan, jolla se muun muassa esti Venäjää hyödyntämästä miehittämiään Baltian satamia. Samoin ruotsalaiset kaapparit toimivat tehokkaasti Tanskaa vastaan Kattegatissa.

Kaappaustoiminnan laillisuuden takasi ns. kaapparikirje, jolla ao. hallitus valtuutti kaapparikapteenin toiminnan. Kaappausten kohteena oli laivaliikenne vihollissatamaan tai sieltä pois.

Pariisissa vuonna 1856 tehdyllä sopimuksella kaapparittominta kiellettiin sodan lakien vastaisena.

(Lars Ericson Wolke: Lasse i Gatan; Kaparkriget och det svenska
stormaktsväldets fall, 2006.)